کبد چرب چیست ؟ راه های درمان سریع کبد چرب چیست؟

کبد چرب

در این مقاله قصد داریم در مورد راه های درمان سریع کبد چرب با شما دوستان صحبت کنیم. بیماری کبد چرب در بسیاری از نقاط جهان به طور فزاینده ای شایع شده است و حدود 25٪ از مردم جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.
این بیماری با چاقی، دیابت نوع 2 و سایر اختلالات مرتبط با مقاومت به انسولین در ارتباط است.
علاوه بر این، اگر کبد چرب مورد توجه قرار نگیرد، ممکن است به بیماری جدی تر کبد و سایر مشکلات سلامتی تبدیل شود.

فهرست مقاله

فهرست مطالب

کبد چرب چیست؟

کبد چرب هنگامی رخ می دهد که مقدار زیادی چربی در سلول های کبدی جمع شود. اگرچه وجود مقدار کمی چربی در این سلول ها طبیعی است، اما اگر بیش از 5٪ آن چربی باشد، کبد چرب در نظر گرفته می شود.
گرچه نوشیدن بیش از حد الکل می تواند منجر به کبد چرب شود، اما در بسیاری از موارد نقشی ندارد.

تعدادی از شرایط کبد چرب در گروه گسترده ای از بیماری کبدی غیرالکلی (NAFLD) قرار دارد که شایع ترین بیماری کبدی در بزرگسالان و کودکان در کشورهای غربی است.
کبد چرب غیرالکلی (NAFL) مرحله اولیه و برگشت پذیر بیماری کبدی است. متأسفانه، اغلب تشخیص داده نمی شود. با گذشت زمان، NAFL ممکن است منجر به بیماری کبدی جدی تری شود که به عنوان استئو هپاتیت غیر الکلی یا NASH شناخته می شود.

NASH شامل تجمع چربی و التهاب بیشتری است که به سلولهای کبدی آسیب می رساند. این می تواند منجر به فیبروز یا اسکار شود، زیرا سلول های کبدی به طور مکرر آسیب دیده و از بین می روند.
متأسفانه، پیش بینی پیشرفت کبد چرب به NASH دشوار است، که خطر سیروز (جای زخم شدید که عملکرد کبد را مختل می کند) و سرطان کبد را بسیار افزایش می دهد.
NAFLD همچنین با افزایش خطر بیماری های دیگر، از جمله بیماری های قلبی، دیابت و بیماری های کلیه در ارتباط است.

کبد چرب هنگامی رخ می دهد که مقدار زیادی چربی در کبد جمع شود. کبد چرب در مراحل اولیه برگشت پذیر است، اما گاهی اوقات به بیماری پیشرفته کبدی تبدیل می شود.

دکتر نورمحمدی

چه عواملی باعث کبد چرب می شود؟

عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد کبد چرب شود:

چاقی

چاقی شامل التهاب درجه پایین است که ممکن است ذخیره چربی کبد را تقویت کند. تخمین زده شده است که 30-90٪ بزرگسالان چاق به NAFLD مبتلا هستند و به دلیل اپیدمی چاقی در کودکان امروزی، آمار افزایش می یابد.

چربی بیش از حد شکم

افراد دارای وزن طبیعی ممکن است دچار کبد چرب شوند در صورتی که چاقی شکمی داشته باشند. به این معنی که چربی زیادی به دور کمر تجمع پیدا کرده است.

مقاومت به انسولین

نشان داده شده است که مقاومت به انسولین و سطح بالای انسولین ذخیره چربی کبد را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک افزایش می دهد.

مصرف زیاد کربوهیدرات های تصفیه شده

مصرف مکرر کربوهیدرات های تصفیه شده باعث ذخیره چربی کبد می شود، به ویژه هنگامی که مقادیر زیاد توسط افراد دارای اضافه وزن یا مقاوم به انسولین مصرف می شود.

مصرف نوشیدنی های قندی

نوشیدنی های شیرین شکر مانند نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا دارای فروکتوز زیادی هستند که نشان داده شده است باعث تجمع چربی کبد در کودکان و بزرگسالان می شود.

اختلال در سلامت روده

تحقیقات اخیر نشان می دهد که عدم تعادل در باکتری های روده، مشکلات عملکرد سد روده ای یا سایر مشکلات بهداشتی روده ممکن است در توسعه NAFLD نقش داشته باشد.

علل NAFLD شامل چاقی، مقاومت به انسولین، مصرف بیش از حد کربوهیدرات تصفیه شده و قند و همچنین اختلال در سلامت روده است.

دکتر نور محمدی

علائم کبد چرب

علائم و نشانه های مختلفی از کبد چرب وجود دارد، اگرچه همه اینها ممکن است وجود نداشته باشد.
در حقیقت، حتی ممکن است متوجه نشوید که کبد چرب دارید.

خستگی و ضعف، کمی درد یا پری در ناحیه راست یا مرکز شکم، افزایش سطح آنزیم های کبد از جمله AST و ALT، افزایش سطح انسولین، افزایش سطح تری گلیسیرید

در صورت پیشرفت کبد چرب به NASH، علائم زیر ممکن است ایجاد شود:

از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ، درد متوسط تا شدید شکم، زرد شدن چشم و پوست
برای معاینات استاندارد و آزمایش خون که می تواند کبد چرب را در مرحله اولیه و برگشت پذیر تشخیص دهد، مهم است که به طور منظم به پزشک مراجعه کنید.

کبد چرب ممکن است علائم ظریف ایجاد کند و اغلب با آزمایش خون تشخیص داده می شود. NASH معمولاً علائم بارزتری از جمله درد شکم و احساس ناراحتی را در بر دارد.

کبد چرب

راهکارهای رژیم غذایی برای خلاص شدن از کبد چرب

کاهش وزن

در صورت داشتن اضافه وزن یا چاقی، وزن خود را کاهش دهید و از پرخوری پرهیز کنید
کاهش وزن یکی از بهترین روش ها برای معکوس کردن کبد چرب در صورت اضافه وزن یا چاقی است.
در حقیقت، نشان داده شده است که کاهش وزن باعث از بین رفتن چربی کبد در بزرگسالان مبتلا به NAFLD می شود، بدون توجه به اینکه آیا کاهش وزن فقط با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی یا در ترکیب با جراحی یا ورزش حاصل شده است.
در یک مطالعه سه ماهه روی بزرگسالان دارای اضافه وزن، کاهش کالری دریافتی به میزان 500 کالری در روز به طور متوسط منجر به کاهش 8 درصدی وزن بدن و کاهش قابل توجه نمره کبد چرب شد.
علاوه بر این، به نظر می رسد که بهبود چربی کبد و حساسیت به انسولین ممکن است ادامه یابد حتی اگر برخی از وزن ها دوباره بدست آید.

لاغری

کربوهیدرات ها، به ویژه کربوهیدرات های تصفیه شده را کاهش دهید

ممکن است به نظر برسد که منطقی ترین راه برای مقابله با کبد چرب، کاهش چربی در رژیم غذایی است.
با این حال ، محققان گزارش می کنند که فقط حدود 16٪ از چربی کبد در افراد مبتلا به NAFLD از چربی رژیم غذایی ناشی می شود. بلکه بیشتر چربی های کبدی از اسیدهای چرب موجود در خون آنها حاصل می شود و حدود 26٪ از چربی های کبدی در فرآیندی به نام lipogenesis تشکیل می شود. در طول این فرآیند، کربوهیدرات اضافی به چربی تبدیل می شود. سرعت بروز لیپوژنز با مصرف زیاد مواد غذایی و نوشیدنی های غنی از فروکتوز افزایش می یابد.

در یک مطالعه، بزرگسالان چاقی که به مدت سه هفته رژیم غذایی پر کالری و کربوهیدرات تصفیه شده داشتند، به طور متوسط 27٪ افزایش چربی کبد را تجربه کردند، حتی اگر وزن آنها فقط 2٪ افزایش یابد.
مطالعات نشان داده است که مصرف رژیم های غذایی کم کربوهیدرات تصفیه شده یکی از راه های سریع درمان کبد چرب می باشد که باعث رفع NAFLD می شود. این ها شامل رژیم های غذایی کم کربوهیدرات، مدیترانه ای با شاخص گلایسمی (قند) پایین است.

در یک مطالعه، چربی کبد و مقاومت به انسولین در هنگام مصرف رژیم غذایی مدیترانه ای نسبت به زمانی که رژیم کم چربی و کربوهیدرات مصرف می کردند، مقاومت چربی کبدی به میزان قابل توجهی کاهش یافت، حتی اگر کاهش وزن در هر دو رژیم غذایی مشابه بود.
اگرچه نشان داده شده است که هر دو رژیم مدیترانه ای و رژیم های بسیار کم کربوهیدرات چربی کبد را به خودی خود کاهش می دهند، اما یک مطالعه که آنها را ترکیب کرده نتایج بسیار چشمگیری را نشان داده است.

در این مطالعه، 14 مرد چاق مبتلا به NAFLD رژیم کتوژنیک مدیترانه ای را دنبال کردند. پس از 12 هفته، 13 نفر از مردان کاهش چربی کبد را تجربه کردند، از جمله سه نفر که بیماری کبد چرب را به طور کامل برطرف کردند.

غذاهایی را که باعث از بین رفتن چربی کبد می شوند، در رژیم غذایی خود قرار دهید

علاوه بر کاهش کربوهیدرات و جلوگیری از دریافت کالری بیش از حد، غذاها و نوشیدنی های خاصی وجود دارد که می توانند جزو راه های سریع درمان کبد چرب باشند.

چربی های اشباع نشده تک

تحقیقات نشان می دهد که خوردن غذاهای حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده (غیر اشباع) مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل ممکن است باعث از بین رفتن چربی کبد شود.

پروتئین آب پنیر

نشان داده شده است که پروتئین آب پنیر در زنان چاق تا 20٪ چربی کبد را کاهش می دهد. علاوه بر این، ممکن است به کاهش سطح آنزیم کبد کمک کرده و مزایای دیگری را در افرادی که بیماری کبدی پیشرفته تری دارند فراهم کند.

چای سبز

یک مطالعه نشان داد که آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز به نام کاتچین به کاهش چربی و التهاب کبد در افراد مبتلا به NAFLD کمک می کند.

فیبر محلول

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه 10-14 گرم فیبر محلول می تواند به کاهش چربی کبد، کاهش سطح آنزیم کبد و افزایش حساسیت به انسولین کمک کند. فیبرهای محلول مانند انواع سبوس ها می شود .

کاهش وزن، اجتناب از پرخوری، استفاده از غذاهای خاص در رژیم غذایی و کاهش قند و کربوهیدرات، می تواند به کاهش چربی کبد کمک کند.

دکتر نورمحمدی

ورزشی که می تواند به کاهش چربی کبد کمک کند

فعالیت بدنی می تواند یک روش موثر برای کاهش چربی کبد باشد.
مطالعات نشان داده است که چندین بار در هفته انجام ورزش های استقامتی یا تمرینات مقاومتی می تواند میزان چربی ذخیره شده در سلول های کبدی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، صرف نظر از اینکه آیا کاهش وزن اتفاق می افتد.

در یک مطالعه چهار هفته ای، 18 بزرگسال چاق مبتلا به NAFLD که به مدت 30-60 دقیقه و پنج روز در هفته ورزش کردند، 10 درصد کاهش چربی کبد را تجربه کردند، حتی اگر وزن بدن آنها ثابت مانده باشد.
همچنین نشان داده شده است که تمرین تناوبی با شدت بالا (HIIT)برای کاهش چربی کبد مفید است.
در مطالعه ای بر روی 28 فرد مبتلا به دیابت نوع 2، انجام HIIT به مدت 12 هفته منجر به کاهش چشمگیر 39٪ چربی کبد شد.
با این حال، حتی ورزش با شدت کم می تواند در هدف قرار دادن چربی کبد موثر باشد. طبق یک مطالعه بزرگ ایتالیایی، به نظر می رسد که میزان ورزش شما مهمترین عامل است.

در آن مطالعه، 22 دیابتی که دو بار در هفته و به مدت 12 ماه کار می کردند، کاهش مشابهی در چربی کبد و چربی شکم داشتند، صرف نظر از اینکه شدت ورزش آنها کم تا متوسط یا متوسط تا زیاد در نظر گرفته شود.
از آنجا که تمرین منظم برای کاهش چربی کبد مهم است، انتخاب کاری که دوست دارید انجام دهید و می توانید به آن پایبند باشید بهترین راهکار شماست.

ورزش های استقامتی، تمرینات قدرتی یا تمرینات با فاصله زیاد یا شدت کم می توانند به کاهش چربی کبد کمک کنند. کار مداوم مهم است.

دکتر نورمحمدی

کبد چرب

مکمل هایی که باعث بهبود کبد چرب می شوند

نتایج حاصل از چندین مطالعه نشان می دهد که برخی ویتامین ها، گیاهان و سایر مکمل ها ممکن است به کاهش چربی کبد و کاهش خطر پیشرفت بیماری کبد کمک کنند. این گیاهان می توانند یکی از راه های سریع درمان کبد چرب باشند.
با این حال، در بیشتر موارد، متخصصان می گویند برای تأیید این موضوع تحقیقات بیشتری لازم است.
علاوه بر این، مهم است که قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید، به خصوص اگر دارو مصرف می کنید.

خار مریم

خار مریم (خار شیری، Milk thistle، سیلیمارین) گیاهی است که به دلیل اثرات محافظت کننده کبد شناخته می شود.
برخی مطالعات نشان داده است که خار مریم، به تنهایی یا در ترکیب با ویتامین E، می تواند به کاهش مقاومت به انسولین، التهاب و آسیب کبدی در افراد مبتلا به NAFLD کمک کند.
در یک مطالعه 90 روزه بر روی افراد مبتلا به کبد چرب، گروهی که مکمل سیلیمارین-ویتامین E مصرف کردند و رژیم کم کالری را دنبال کردند، دو برابر کاهش در اندازه کبد نسبت به گروهی که رژیم را بدون مصرف مکمل دنبال کردند، تجربه کردند.
مقدار مصرف عصاره خار مریم در این مطالعات 250-366 میلی گرم در روز بود.
با این حال، اگرچه کارشناسان معتقدند که خار مریم باید در NAFLD مورد استفاده قرار بگیرد، اما آنها احساس می کنند که برای تأیید اثربخشی آن برای استفاده کوتاه مدت و بلند مدت، مطالعات بیشتری لازم است.

بربرین

بربرین یک ترکیب گیاهی است که نشان داده شده است به طور قابل توجهی سطح قند خون، انسولین و کلسترول را به همراه سایر مارکرهای سلامتی کاهش می دهد.
چندین مطالعه همچنین نشان می دهد که ممکن است به افرادی که کبد چرب دارند سود برساند.
در یک مطالعه 16 هفته ای، 184 فرد مبتلا به NAFLD میزان کالری دریافتی خود را کاهش داده و حداقل برای 150 دقیقه در هفته ورزش کردند. یک گروه از بربرین استفاده کردند، یک نفر داروی حساس به انسولین و گروه دیگر هیچ مکمل یا دارویی مصرف نکردند. کسانی که 500 میلی گرم بربرین مصرف کردند، سه بار در روز در وعده های غذایی، کاهش 52 درصدی چربی کبد و بهبود بیشتری در حساسیت به انسولین و سایر نشانگرهای سلامتی نسبت به گروه های دیگر را تجربه کردند.
محققان می گویند با وجود این نتایج دلگرم کننده، مطالعات بیشتری برای تأیید اثر بربرین برای NAFLD لازم است.

قرص امگا3

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 دارای بسیاری از مزایای سلامتی هستند. امگا 3 های زنجیره ای طولانی EPA و DHA در ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین، شاه ماهی و ماهی خال مخالی یافت می شود.
چندین مطالعه نشان داده است که مصرف امگا 3 ممکن است سلامت کبد را در بزرگسالان و کودکان مبتلا به کبد چرب بهبود بخشد.

در یک مطالعه کنترل شده بر روی 51 کودک دارای اضافه وزن با NAFLD، در گروهی که از DHA استفاده کردند 53 درصد کاهش چربی کبد در مقایسه با 22 درصد در گروه دارونما مشاهده شد. گروه DHA همچنین چربی و چربی شکم بیشتری در اطراف قلب از دست دادند.
علاوه بر این، در یک مطالعه بر روی 40 بزرگسال مبتلا به کبد چرب، 50 درصد از کسانی که علاوه بر ایجاد تغییرات رژیم غذایی، روغن ماهی مصرف کردند، کاهش چربی کبد را نشان دادند، در حالی که 33 درصد از آنها به طور کامل مشکل کبد چربشان از بین رفت.

دوزهای اسیدهای چرب امگا 3 که در این مطالعات استفاده می شود 500-1000 میلی گرم در روز در کودکان و 2-4 گرم در روز در بزرگسالان بود.
اگرچه تمام مطالعات فوق از روغن ماهی استفاده کرده است، شما می توانید چندین بار در هفته با مصرف ماهی های دارای چربی های امگا 3 همان مزایای را داشته باشید.

نکته مهم، این مطالعات نشان می دهد که به نظر می رسد برخی مکمل ها اثرات تغییر در سبک زندگی را افزایش می دهند. مصرف آنها بدون رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش منظم احتمالاً تأثیر کمی روی چربی کبد خواهد داشت.

مکمل هایی که ممکن است NAFLD را معکوس کنند شامل خار مریم، بربرین و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. وقتی با تغییر سبک زندگی ترکیب می شوند، بیشترین تأثیر را دارند.

کبد چرب می تواند منجر به تعدادی از مشکلات سلامتی شود. خوشبختانه، اگر در مراحل اولیه به آن پرداخته شود، قابل برگشت است.
به دنبال یک رژیم غذایی سالم، افزایش فعالیت بدنی و شاید مصرف مکمل ها می تواند چربی اضافی کبد را کاهش داده و خطر پیشرفت آن را به بیماری جدی تر کبدی کاهش دهد.


درمان سریع دیابت

درمان سریع دیابت

مقالات, وبلاگ
۰۹ فروردین ۱۴۰۰

1 دیدگاه برای “کبد چرب چیست ؟ راه های درمان سریع کبد چرب چیست؟

  1. اشتراک‌ها: بهترین دمنوش لاغری برای کاهش

دیدگاهتان را بنویسید