شامپو مناسب برای داشتن موهای سالم و زیبا کدام است؟

موهای سالم و زیبا
[vc_row][vc_column][vc_column_text]

فهرست مقاله

مواد لازم برای شامپو مورد نیاز موی شما- به دنبال چه موادی باشیم؟

[/vc_column_text][vc_column_text]موهای سالم و زیبا وقتی نوبت به شامپو می رسد، در هر فروشگاهی بوفه ای وجود دارد که مملو از محصولات مختلف است. برخی درخشش، برخی دیگر آبرسانی و همه نوید پاکیزگی را می دهند.

در هر فروشگاهی بوفه ای وجود دارد که مملو از محصولات مختلف است. برخی درخشش، برخی دیگر آبرسانی و همه نوید پاکیزگی را می دهند.

با داشتن چنین لیست های طولانی و مملو از مواد با تلفظ سخت و عجیب و غریب، انتخاب اینکه واقعاً چه چیزی مناسب موهای شماست، بسیار دشوار است.

شناخت موادی که موی خود را با آنها می شویید بسیار مهم هستند، به ویژه اینکه برخی از آنها باعث تحریک یا حساسیت می شوند. خواه موهای شما فر باشد، یا رنگ شده، یا صاف یا روغنی. اطلاعات زیادی در این زمینه وجود دارد که بررسی آن ها بسیار زمان بر است.

این که آیا یک رژیم مراقبت از پوست و مو امتحان شده درست عمل می کند، اینکه تعداد دفعاتی که موهای خود را می شویید چقدر است یا از چه لوازم آرایشی استفاده می کنید، همه این ها مهم هستند.

به همین دلیل ما از گروهی از متخصصان در این امر استفاده می کنیم تا نکات کاربردی خود را در مورد همه موارد، از نحوه ی انتخاب محصول تا نحوه کاربرد و استفاده از آن، برای نیازهای شخصی شما به اشتراک بگذاریم.

 

ما فقط چیزی را توصیه می کنیم که واقعاً آن را دوست داریم، بنابراین اگر لینک فروشگاه به یک محصول یا مارک خاص را مشاهده کردید، بدانید که توسط تیم ما کاملاً مورد تحقیق قرار گرفته است.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”3297″ img_size=”large” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” css=”.vc_custom_1606747043396{border-radius: 10px !important;}”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

مواد رایج در شامپو

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]بیشتر شامپوها فرمولهایی هستند که تقریباً 10 تا 30 ماده مختلف دارند.

همه شامپوها به منظور پاک کردن پوست سر از روغن یا چربی، کثیفی، تجمع سبوم و بو باید مواد شوینده یا تمیز کننده داشته باشند. آنها با برداشتن لایه های زاید از پوست سر کار می کنند تا با آب شسته شوند.

مواد شوینده متداول در شامپو سورفاکتانتها هستند که شامل سدیم لوریل سارکوزینات، سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لورات سولفات (SLES).  این سورفاکتانت ها در کنار مواد کمک سورفکتانت مانند کوکامیدوپروپیل بتائین کار می کنند.[/vc_column_text][vc_single_image image=”3301″ img_size=”large” style=”vc_box_rounded”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]مواد رایج موجود در شامپو شامل موارد زیر است:[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

– کدر کننده ها – عوامل جداسازی کننده
– سورفکتانت ها (یا مواد فعال کننده سطحی) – مواد نگهدارنده
– عوامل کف کننده – مواد افزودنی مخصوص
– نرم کننده – عطر یا بو
– تغلیظ کننده ها
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]مواد تغلیظ کننده شامپو معمول عبارتند از:

– الکل ستیل (Cetyl Alcohol) – صمغ زانتان
– الکل استئاریل (Stearyl Alcohol) – ژلاتین
– موم کارناوبا (Carnauba Wax) – استئاریک اسید
[/vc_column_text][vc_column_text]دو تنظیم کننده رایج pH، سیتریک اسید یا گلایکولیک اسید هستند.

عوامل جداسازی کننده که از تشکیل کف بر روی مو جلوگیری می کنند شامل پلی فسفاتها و اتیلن دی آمین تترا استیک اسید ها هستند.

سپس مواد نگهدارنده وجود دارد که از تشکیل باکتری جلوگیری می کند.[/vc_column_text][vc_single_image image=”3302″ img_size=”large”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]مواد نگهدارنده معمول شامل:[/vc_column_text][vc_column_text]

– سدیم بنزوات – 1،3-دی متیلول-5،5-دی متیل (DMDM) هیدانتوئین
– تتراسدیم EDTA – متیل ایزوتیازولینون
– پتاسیم سوربات –  سوربیک اسید
– دهیدرو استیک اسید – بنزیل الکل
[/vc_column_text][vc_column_text]در پایان ممکن است شامپوها حاوی ویتامین B5 به نام پانتنول، گلیکول به عنوان مرطوب کننده و نگهدارنده رطوبت و رایحه ای برای بوی مطبوع باشند.

اکثر شامپوهای مطرح دنیا حاوی سدیم لوریت سولفات به عنوان ماده تمیز کننده و کوکامیدوپروپیل بتائین به عنوان ماده تغلیظ کننده و همچنین رایحه و سیتریک اسید برای متعادل سازی PH هستند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”3306″ img_size=”large” alignment=”center”][vc_column_text]

از چه موادی در شامپوها اجتناب کنید؟

[/vc_column_text][vc_column_text]

سولفاتها

[/vc_column_text][vc_column_text]سولفات ها مواد شیمیایی هستند که به عنوان مواد پاک کننده در شامپو استفاده می شوند. متداول ترین آنها سدیم لوریل سولفات و سدیم لوریت سولفات است.

با اینکه سولفات ها یک تمیز کننده عمیق هستند و قدرت تمیزکنندگی را افزایش می دهد و باعث ایجاد اثر کف در شامپوها می شوند. اگر شامپوی شما کف نمی کند، احتمال زیادی وجود دارد که فاقد سولفات باشد.

با این حال ، کیفیت پاک کنندگی شدید سولفات ها ممکن است باعث تحریک پوست، خشکی پوست و التهاب شود.

سولفات ها ممکن است حساسیت پوست را افزایش داده و شرایط موجود مانند روزاسه، اگزما و درماتیت تماسی را بدتر کنند. همچنین ممکن است باعث تحریک پوست حساس شوند. بنابراین افراد دارای حساسیت یا دارای بیماری ها فوق می بایست از شامپوهایی که کمتر از ترکیبات سولفاته دارند، استفاده نمایند.

سولفات ها می توانند موها را از روغن های طبیعی سست کرده و باعث خشکی آن شوند. آنها همچنین ممکن است با ایجاد اختلال در تولید طبیعی سبوم به مو آسیب برسانند. بنابراین برای این ترکیبات حد مجاز تعریف می شود و شرکت ها سعی می کنند کمتر از آن استفاده کنند.[/vc_column_text][vc_column_text]

فرمالدئید

[/vc_column_text][vc_column_text]فرمالدئید یک ترکیب شیمیایی است که در محصولات خانگی، مصالح ساختمانی و بعنوان ماده نگهدارنده در برخی از محصولات مصرفی از جمله شامپو استفاده می شود.

فرمالدئید نشان داده است که می تواند بر اثر تماس باعث آلرژی شود و همچنین نشان داده شده است که می تواند التهاب پوستی را القا می کند. همچنین نشان داده شده است که درماتیت آلرژیک و اگزما را بدتر می کند.

وزارت بهداشت و خدمات درمانی و سازمان های معتبر در حوزه ی علوم دارویی و پزشکی، فرمالدئید را به عنوان یک ماده سرطان زای انسانی می شناسد. مطالعات انجام شده بر روی کارگرانی که در معرض سطح بالایی از این ترکیب شیمیایی بودند، نشان داد که این ماده می تواند باعث سرطان خون میلوئید و سرطان های نادر، از جمله سرطان سینوس و گلو شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/4″][vc_single_image image=”3305″ alignment=”center” style=”vc_box_rounded”][/vc_column][vc_column width=”3/4″][vc_column_text]

پارابن

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]پارابن ها مواد نگهدارنده شیمیایی هستند که مدتهاست در محصولات زیبایی برای افزایش ماندگاری استفاده می شوند.

مطالعات نشان داده است که پارابن ها می توانند به سرعت از طریق پوست جذب شده و به بافت های بدن نفوذ کنند. این موضوع باعث درماتیت تماسی آلرژیک و مسائل و مشکلات پوستی می شود. واکنش هایی مانند قرمزی، تحریک، خارش پوست، پوسته پوسته شدن و کهیر.

شواهد همچنین نشان می دهد که پارابن ها می توانند اثرات استروژنی داشته باشند. آنها ممکن است در تنظیم هورمون طبیعی بدن اختلال ایجاد کنند، که این موضوع می تواند بر بارداری و قاعدگی تأثیر بگذارد.

پارابن ها همچنین می توانند بر بافت سلول پستان تأثیر منفی بگذارند و ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند.[/vc_column_text][vc_column_text]

هگزاکلروفن

[/vc_column_text][vc_column_text]هگزاکلروفن یک ماده ضد عفونی کننده است که در محصولات آرایشی به دلیل کیفیت ضد باکتری مورد استفاده قرار می گیرد.

این ترکیب می تواند باعث تحریک چشم و پوست شود و در صورت بلع، حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی شکم و اسهال ایجاد کند.

سایر عوارض جانبی ممکن است شامل قرمزی پوست، خشکی، پوسته پوسته شدن، تورم پوست و حساسیت به نور باشد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]فتالات ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که معمولاً برای انعطاف پذیری پلاستیک استفاده می شوند. از آنها به عنوان ماده اتصال دهنده در محصولات آرایشی، از جمله شامپو استفاده می شود. فتالات با اختلالات هورمونی و ناباروری، کاهش تعداد اسپرم و نقایص تولید مثل و دستگاه تناسلی ارتباط دارند. مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض این ماده ممکن است خطر از دست دادن جنین را در زنان باردار افزایش دهد. همچنین ریسک دیابت حاملگی را نیز زیاد می کند.

تحقیقات بیشتر نشان می دهد که فتالات ممکن است به کلیه ها، تیروئید، سیستم ایمنی بدن و حتی کبد نیز آسیب برساند.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_column_text]

فتالات ها

[/vc_column_text][vc_single_image image=”3308″ alignment=”center” style=”vc_box_rounded”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]پس موادی که در شامپوها باید از آن ها اجتناب نمایید عبارتند از:[/vc_column_text][vc_column_text]
– سولفاتها – هگزاکلروفن
– فرمالدئید – فتالات
– پارابن
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

برگردیم به سوال اولیه: چه مواد تشکیل دهنده ای را در شامپو را جستجو کنیم؟

[/vc_column_text][vc_column_text]اگر یک شامپوی بدون سولفات می خواهید، باید مطمئن شوید که ماده پاک کننده ی دیگری در محصول وجود دارد.[/vc_column_text][vc_column_text]ترکیباتی که بدون سولفات عبارتند از:[/vc_column_text][vc_column_text]
– سارکوزین – سولتایین (Sultaine)
– شوینده های آنیونی سولفوسوکسینات – مشتقات ایمیدازولینیم
– بتایین
[/vc_column_text][vc_column_text]عوامل پاک کننده بدون سولفات عبارتند از:[/vc_column_text][vc_column_text]
– سدیم لوریل سولفو استات (SLSA) – سدیم کوکوئیل گلایسینات
– سدیم کوکوئیل گلوتامات – دی سدیم (Disodium)
– سدیم لوریل متیل ایزتیونات – سدیم لوریل تاورات
–  سدیم لوروآمفو استات – دسیل گلوکوزید
– لوریل گلوکوزید
[/vc_column_text][vc_single_image image=”3309″ img_size=”medium” alignment=”center” style=”vc_box_rounded”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

مواد تشکیل دهنده شامپوهای طبیعی

[/vc_column_text][vc_column_text]یک شامپو وقتی منشا طبیعی دارد که سولفات نداشته باشد و در عوض شامل مواد آلی و گیاهی باشد.

به جای مواد مصنوعی یا سنتزی، شامپوهای طبیعی معمولاً حاوی روغنهای اساسی (essential oil)، عصاره های میوه ای، گیاهان دارویی و مواد ارگانیک مجاز هستند.

موادی که گیاهی هستند به طور کلی ملایم در نظر گرفته می شوند، از جمله روغن دانه و عصاره میوه. شامپوهای طبیعی کمتر میزان درست PH و روغن روی پوست سر را بهم می ریزند.

به صورت کلی قبل از استفاده از هر فرآورده پوست و مو مطمئن شوید که به ماده ای از آن فرآورده حساسیت نداشته باشید، و روی قسمت کوچکی از پوست، امتحان کنید.[/vc_column_text][vc_single_image image=”3328″ img_size=”large” alignment=”center” style=”vc_box_rounded”][vc_column_text] مواد طبیعی ای که در شامپوهاتون جستجو کنید:[/vc_column_text][vc_column_text]

– روغنهای گیاهی مانند روغن جوجوبا،
شمعدانی و روغن آرگان
– روغن نارگیل – کنف ارگانیک
– چای سبز ارگانیک – عسل ارگانیک – عصاره های ریشه مانند ریشه بیدمشک
– آلوئه ورا – روغنهای ضروری ترنج – عصاره های میوه مانند انیسون ستاره ای
– بابونه – زیتون – روغنهای اساسی مانند نعناع فلفلی،       اسطوخودوس و لیمو
[/vc_column_text][vc_column_text]این مواد طبیعی، به صورت کلی بر روی مو و پوست سر بسیار مناسب و لطیف هستند، زیرا هنگام پاک سازی کوتیکول های مو را از بین نمی برند. آنها همچنین به عنوان یک تمیز کننده خوب به آب رسانی مو نیز کمک می کنند.

برای مقایسه ، مواد شیمیایی موجود در برخی از شامپوها می توانند روغن مو را از بین ببرند و به مرور باعث آسیب شوند.[/vc_column_text][vc_single_image image=”3310″ img_size=”medium” alignment=”center” style=”vc_box_rounded”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

برای هر مدل مو، دنبال چه ترکیباتی باشیم؟

[/vc_column_text][vc_column_text]شامپوهای مدرن بسیار فراتر از یک سری مواد تمیز کننده ساده پیش رفته اند. امروزه شرکت های تولید کننده شامپو از مواد تشکیل دهنده خاصی برای انواع مو استفاده می کنند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/4″][vc_empty_space height=”50px”][vc_single_image image=”3269″ style=”vc_box_rounded” css=”.vc_custom_1606733084921{border-radius: 5px !important;}”][/vc_column][vc_column width=”3/4″][vc_column_text]

ریزش و نازک شدن مو

[/vc_column_text][vc_column_text]دلایل مختلفی می تواند باعث ریزش یا کم پشت شدن مو شود. بسته به ریشه اصلی مشکل، چندین ترکیب خاص در شامپوها وجود دارد که می توانید آنها را جستجو کنید.

فیتو کافئین به عنوان منبع معتبر برای کمک به کاهش ریزش مو، به ویژه برای طاسی با الگوی زنان نشان داده شده است.

ماینوکسیدیل یک ماده مورد تأیید FDA برای درمان ریزش مو است که به عنوان محلول موضعی 2 درصد استفاده می شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]نیاسین (ویتامین B3) می تواند به بهبود گردش خون کمک کند، به این ترتیب باعث افزایش جریان مواد مغذی به فولیکول های مو می شود و به رشد و پر شدن مو کمک می کند.

مطالعات حیوانی نشان داده است که منبع اسطوخودوس و روغن نعناع فلفلی ممکن است برای رشد مو موثر باشد، اما برای تأیید اینکه آیا این برای انسان مفید است، تحقیقات بیشتری لازم است.

برای جلوگیری از آسیب های محیطی، اسید آمینه هیستیدین، مس اضافی مو را جذب می کند، که به محافظت از آن در برابر آسیب UVA و UVB کمک می کند.[/vc_column_text][vc_column_text]بنابراین مواد مفید موجود در شامپو برای مشکل کم پشتی مو عبارتند از:[/vc_column_text][vc_column_text]

– فیتو کافئین – هیستیدین
– ماینوکسیدیل – روغنهای اساسی مانند اسطوخودوس و نعناع فلفلی
– نیاسین
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_empty_space height=”50px”][vc_column_text]کسانی که موهای فر یا موج دار دارند باید بدنبال شامپوهایی باشند که آبرسان باشند، حاوی مواد کاهنده وز و فاقد مواد فعال کننده سطح تمیز کننده عمیق مانند سولفات ها باشند.

کسانی که دارای موهای موج دار و حجیم هستند، که رشته موهای آن ها به صورت فشرده، مارپیچ یا حلقوی یا به صورت زیگزاگ یا چین دار از پوست سر ایجاد می شوند، باید به دنبال شامپویی باشند که رطوبت و آبرسانی زیادی به موهای آنها ارائه دهد.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_column_text]

موهای فر و موج دار

[/vc_column_text][vc_single_image image=”3275″ alignment=”center” style=”vc_box_rounded” css=”.vc_custom_1606734524607{border-radius: 5px !important;}”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]گلیسیرین یک ترکیب طبیعی واضح است که به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی، به طور گسترده ای در محصولات آرایشی استفاده می شود.  به این صورت که رطوبت را از هوا به داخل مو می کشد و آن را حفظ می کند، در نتیجه فرهای کمتر و در عین حال فرهای براق بیشتری ایجاد می کند.

روغن ها مانند شی باتر، روغن جوجوبا، روغن نارگیل، روغن آفتابگردان و روغن آرگان می توانند به آبرسانی مو کمک کنند و موها و موج ها را صاف و براق نگه دارند.

روغن های بذر، مانند روغن دانه حبشه، روغن انگور و روغن دانه سیاه، یکی دیگر از مواد مفید برای گره های موج دار و شکستگی مو است. این ها روغن های فوق العاده سبک هستند که به راحتی جذب می شوند.  آنها به رطوبت دادن کمک می کنند تا موج ها از بین بروند.[/vc_column_text][vc_column_text]بنابراین مواد مفید شامپو برای موهای موج دار و فر عبارتند از:[/vc_column_text][vc_column_text]

– گلیسرین – روغن های اساسی – روغن دانه
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/4″][vc_empty_space height=”50px”][vc_single_image image=”3280″ style=”vc_box_rounded” css=”.vc_custom_1606734989130{border-radius: 5px !important;}”][/vc_column][vc_column width=”3/4″][vc_column_text]

موی صاف

[/vc_column_text][vc_column_text]کسانی که موهای صاف دارند ممکن است بدنبال افزایش حجم باشند. در این صورت، شما باید بدنبال روغن نارگیل، سویا، بادام و آفتابگردان و همچنین ویتامین های B5 ، C و E باشید که گفته می شود همگی حجم مو را افزایش می دهند.

به همین ترتیب، پروتئین هایی مانند پلیمرهای آنیونی و کاتیونی، برنج و ذرت به اتصال موها و پر پشتی مو کمک می کنند.

ماده مفید دیگر برای کسانی که موهای صاف دارند کراتین است، یک پروتئین ساختاری الیافی که در آرایش مو، پوست و ناخن یافت می شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]در محصولات مو، کراتین با قدرت بالای صاف کردن سلولهایی که در تارهای مو با هم تداخل دارند، به دلیل جذب پروتئین توسط کوتیکول های مو، موهای نرم و لخت تری ایجاد می کند.

همچنین استفاده از کراتینه باعث می شود موها کمتر حالت بگیرند و حالت صاف تری پیدا کند. همچنین مطالعات حاکی از آن است که اجزای فعال کراتینه می توانند مو را قویتر کنند.[/vc_column_text][vc_column_text]بنابراین مواد مفید شامپو برای موهای صاف عبارتند از:[/vc_column_text][vc_column_text]

– روغن نارگیل – گل آفتابگردان – پروتئین ها
– سویا – ویتامین های B5 ، C و E – کراتینه
– بادام
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_empty_space height=”50px”][vc_column_text]کسانی که موهای خشک یا رنگ شده دارند می توانند به دنبال شامپوهایی با مواد پاک کننده ملایم و مواد حالت دهنده زیادی باشند.

سدیم لوریل سولفو استات یکی از گزینه های پاک کننده بدون سولفات است.

بسیاری از شامپوهای دو در یک برای موهای خشک با جایگزینی سبوم با یک پوشش سیلیکونی نازک کار می کنند تا ساقه مو را براق و صاف کند.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_column_text]موهای رنگ شده یا خشک[/vc_column_text][vc_single_image image=”3282″ alignment=”center” style=”vc_box_rounded” css=”.vc_custom_1606736116468{border-radius: 5px !important;}”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]شامپوهای دارای روغن به تغذیه و آبرسانی به موها کمک می کنند. این مواد شامل روغن آرگان، روغن آووکادو، روغن ماکادامیا، روغن نارگیل و روغن زیتون است.

به همین ترتیب ، گلیسیرین یک نرم کننده عمیق است که می تواند به حفظ رطوبت کمک کند.[/vc_column_text][vc_column_text]بنابراین مواد مفید شامپو برای موهای خشک عبارتند از:[/vc_column_text][vc_column_text]

– عوامل پاک کننده ملایم – سیلیکون – روغنها
– گلیسرین – شامپوهای دو در یک با سیلیکون
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/4″][vc_empty_space height=”50px”][vc_single_image image=”3284″ style=”vc_box_rounded” css=”.vc_custom_1606738363815{border-radius: 5px !important;}”][/vc_column][vc_column width=”3/4″][vc_column_text]

موهای شوره دار

[/vc_column_text][vc_column_text]شامپوهای شوره سر معمولاً حاوی قارچ کش هستند که قارچ ها را از بین می برند و میزان پوسته پوسته شد پوست سر را کاهش می دهند.  قارچ کش ها شامل کتوکونازول، پیریتیون زینک (روی) و سلنیوم دی سولفید هستند.

برای کسانی که نمی خواهند از قارچ کش های مصنوعی استفاده کنند و بدنبال مواد طبیعی هستند روغن هایی مانند روغن درخت چای یا عصاره های گیاهی مناسب می باشند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]بنابراین مواد مفید شامپو برای شوره سر عبارتند از:[/vc_column_text][vc_column_text]

– قارچ کش هایی مانند کتوکونازول، پیریتیون زینک (روی) و سلنیوم دی سولفید
– قارچ کش های طبیعی مانند روغن درخت چای
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_empty_space height=”50px”][vc_column_text]کسانی که پوست سر یا موهای چربی دارند، از غدد چربی پوست سرشان، سبوم بیش از حد تولید می شود. این افراد باید برای تمیز کردن عمیق بدنبال شامپوهایی باشند که حاوی لوریل سولفات یا سولفوسوکسینات باشد.

از مصرف بیش از حد مواد نرم کننده نیز باید خودداری شود، زیرا حتی پس از شستشو نیز مقدار زیادی روغن روی مو باقی می ماند.

شامپوهایی با مواد طبیعی مانند روغن درخت چای نیز ارزش امتحان دارند.  مواد مصنوعی ممکن است، سبوم پوست سر را از بین برده و تولید روغن را افزایش دهند.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_column_text]

موهای چرب

[/vc_column_text][vc_single_image image=”3285″ alignment=”center” style=”vc_box_rounded” css=”.vc_custom_1606738921854{border-radius: 5px !important;}”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]مواد مفید شامپو برای موی چرب عبارتند از:[/vc_column_text][vc_column_text]
– عوامل پاکسازی عمیق – مواد تشکیل دهنده طبیعی
– عدم استفاده از نرم کننده ها
[/vc_column_text][vc_single_image image=”3329″ img_size=”medium” alignment=”center” style=”vc_box_rounded”][vc_column_text]

بنابراین

شامپوهای زیادی در بازار وجود دارد که هرکدام با فرمول منحصر به فردی همراه با مواد مختلف و معمولاً با نام طولانی ارائه می شوند.

برای داشتن بهترین نتیجه برای موهای خود، مواد طبیعی، ارگانیک و گیاهی را انتخاب کنید و سعی کنید از سولفات ها، پارابن ها، فرمالدئید، هگزاکلروفن و فتالات ها خودداری کنید.

چگونگی تشخیص شامپوی خود را به ما بسپارید و از داشتن موهای سالم و زیبا لذت ببرید.

نوع مو خود را بشناسید و اینکه چه موادی برای آن بهتر کار می کنند.

ما در این امر کنار شما هستیم.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

سوالی که مطرح است:

آیا فقط شامپوی مناسب برای داشتن موی سالم و زیبا کافی است؟     خیر

با ما همراه باشید

[/vc_column_text][vc_single_image image=”3330″ img_size=”medium” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

5 ویتامین و 3 ماده مغذی که برای رشد مو الزامی است

[/vc_column_text][vc_column_text]بسیاری از افراد موی سالم و زیبا را نشانه سلامتی جسم و روح می دانند. مانند هر قسمت دیگر از بدن شما، موها نیز برای سلامت و رشد به انواع مواد مغذی نیاز دارند. در حقیقت، بسیاری از کمبودهای تغذیه ای با ریزش مو ارتباط دارند. در حالی که عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون ها نیز روی رشد مو تأثیر دارند، مصرف بهینه مواد مغذی بسیار حائز اهمیت است.[/vc_column_text][vc_column_text]در زیر 5 ویتامین و 3 ماده مغذی دیگر وجود دارد که برای رشد مو مهم هستند.[/vc_column_text][vc_column_text]

ویتامین A

[/vc_column_text][vc_column_text]تمام سلول ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند.  این موضوع شامل مو نیز می شود، که سریعترین رشد را در بدن انسان دارد.

ویتامین A همچنین به غدد پوست کمک می کند تا یک ماده روغنی به نام سبوم ایجاد کنند. سبوم پوست سر را مرطوب کرده و به سلامت مو کمک می کند.

رژیم های غذایی کمبود ویتامین A ممکن است به مشکلات مختلفی منجر شود، از جمله ریزش مو. اگرچه دریافت ویتامین A به اندازه کافی مهم است، اما ممکن است مقدار زیادی از آن خطرناک باشد. مطالعات نشان می دهد که مصرف بیش از حد ویتامین A همچنین می تواند در ریزش مو نقش داشته باشد.

سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ همه دارای بتاکاروتن هستند که به ویتامین A تبدیل می شود.

ویتامین A همچنین می تواند در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ و ماست یافت شود. به ویژه روغن جگر ماهی یک منبع بسیار خوب است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

ویتامین های B

[/vc_column_text][vc_column_text]یکی از شناخته شده ترین ویتامین ها برای رشد مو، ویتامین B به نام بیوتین است. مطالعات نشان داده اند کمبود بیوتین با ریزش مو در انسان ارتباط مستقیم دارد.

اگرچه از بیوتین به عنوان یک روش درمانی کمکی برای ریزش مو استفاده می شود، ولی استفاده از بیوتین در کسانی که کمبود بیوتین دارند، نتیجه ی فوق العاده ای از خود نشان داده است و در سایر افراد کمک کننده بوده است.استفاده از این ویتامین باعث افزایش موهای سالم و زیبا خواهد شد.

با این حال، کمبود بسیار نادر است زیرا به طور طبیعی در طیف گسترده ای از غذاها بیوتین یافت می شود.

همچنین در مورد اینکه بیوتین برای رشد مو در افراد سالم موثر است، مطالعات زیادی وجود دارد ولی برای قطعی صحبت کردن، نیاز به بررسی بیشتر است.

سایر ویتامین های گروه B باعث ایجاد گلبول های قرمز خون می شوند که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو منتقل می کنند. این فرایندها برای رشد مو بسیار مهم هستند.

شما می توانید ویتامین های گروه B را از بسیاری از غذاها، از جمله غلات کامل، بادام، گوشت، ماهی، غذاهای دریایی و سبزیجات و برگ های تیره دریافت کنید.

علاوه بر این، غذاهای حیوانی تنها منابع خوب ویتامین B12 هستند. بنابراین اگر رژیم گیاهخواری را دنبال می کنید، مصرف یک مکمل را در نظر بگیرید.[/vc_column_text][vc_column_text]

ویتامین C

[/vc_column_text][vc_column_text]آسیب ناشی از رادیکال های آزاد می تواند رشد را مختل کرده و باعث پیر شدن موهای شما شود.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.

علاوه بر این، بدن شما برای ایجاد پروتئینی معروف به کلاژن – قسمت مهمی از ساختار مو – به ویتامین C نیاز دارد.

ویتامین C همچنین به بدن شما کمک می کند آهن که یک ماده معدنی لازم برای رشد مو است را جذب کند.

توت فرنگی، فلفل و مرکبات همه منابع خوبی برای ویتامین C هستند.[/vc_column_text][vc_single_image image=”3331″ img_size=”large”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

ویتامین D

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]سطح کم ویتامین D با آلوپسی (یا طاسی) مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین D ممکن است به ایجاد فولیکول های (منافذ ریز پوست سر که موهای جدید در آن رشد می کنند) جدید کمک کند.

تصور می شود ویتامین D در تولید موهای سالم و زیبا نقش دارد، اما بیشتر تحقیقات بر روی گیرنده های ویتامین D متمرکز است. نقش واقعی ویتامین D در رشد مو ناشناخته است.

متاسفانه در کشور ما بیشتر افراد ویتامین D کافی دریافت نمی کنند و با کمبود مواجه هستند، در نتیجه مصرف کافی ویتامین D می تواند ایده خوبی برای داشتن موی سالم باشد.

بدن شما از طریق تماس مستقیم با اشعه خورشید ویتامین D تولید می کند. منابع غذایی مناسب ویتامین D شامل ماهی های روغنی، روغن کبد ماهی، برخی از قارچ ها و غذاهای غنی شده است.

به صورت کلی بیشتر افراد جامعه نیاز به مصرف مکمل های حاوی ویتامین D دارند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

ویتامین E

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]مشابه ویتامین C، ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند.

در یک مطالعه، افراد مبتلا به ریزش مو پس از 8 ماه مصرف مکمل حاوی ویتامین E ، رشد 34.5 درصدی رشد مو را تجربه کردند. این در حالی است که گروه دارونما فقط 0.1٪ افزایش داشت.

دانه های آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو همگی منابع خوبی از ویتامین E هستند.[/vc_column_text][vc_single_image image=”3332″ img_size=”large”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

آهن

[/vc_column_text][vc_column_text]آهن به گلبول های قرمز خون کمک می کند اکسیژن را به سلول های مختلف بدن شما منتقل کنند. به این ترتیب آهن به عنوان یک ماده معدنی بسیار حیاتی برای بدن محسوب می شود. از این رو برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله رشد مو لازم است.

کمبود آهن، که باعث کم خونی فقر آهن می شود، دلیل اصلی ریزش مو است. این امر خصوصاً در زنان شایع است.

غذاهای سرشار از آهن شامل تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس است.[/vc_column_text][vc_column_text]

زینک یا روی

[/vc_column_text][vc_column_text]روی نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد.  همچنین به عملکرد صحیح غدد روغنی اطراف فولیکول ها کمک می کند.

ریزش مو علامت رایج کمبود روی است. ماده معدنی روی می تواند رشد مو را در افرادی که کمبود آن دارند بهبود بخشد.

مطالعات نشان می دهد که مکمل های روی باعث کاهش ریزش مو ناشی از کمبود روی می شوند. با این حال، برخی از گزارش هاحکایت از آن دارند که مصرف مکمل با دوز بیش از حد مجاز و تعیین شده می تواند ریزش مو ایجاد کند.

غذاهای سرشار از روی شامل گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، تخمه کدو و عدس است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

پروتئین

[/vc_column_text][vc_column_text]مو تقریباً به طور کامل از پروتئین ساخته شده است.  مصرف کافی پروتئین برای رشد مو مهم است. مطالعات حیوانی نشان می دهد که کمبود پروتئین ممکن است رشد مو را کاهش دهد و حتی منجر به ریزش مو شود.

با این حال، کمبود پروتئین واقعی در کشور ما بسیار نادر است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]بنابراین، آیا باید حتما از مکمل های مختص مو استفاده کنید؟

غذا بهترین منبع ویتامین های مورد نیاز برای رشد مو است. با این حال، اگر نتوانید مقدار کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنید، مکمل ها می توانند مفید باشند. طبق تحقیقات، مکمل ها در افرادی که از قبل کمبود دارند، بهترین عملکرد را دارند. ولی در افرادی که کمبود نیز ندارند، برخی از آن ها کمک کننده هستند. ولی اگر کمبود نداشته باشید، باید مراقب باشید که از مصرف دوز های بیش از حد مجاز، خودداری کنید. زیرا دوزهای بالا از ویتامین ها و مواد معدنی می توانند مضر باشند.[/vc_column_text][vc_column_text]

سوال:

الآن دقیقا چیکار کنم که موهای سالم و زیبا داشته باشم؟

با ما همراه باشید

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]ترفند هایی برای داشتن موهایی با ظاهر سالم و کامل[/vc_column_text][vc_column_text]در حالی که ژنتیک نقشی اساسی در ظاهر مو دارد، اما رژیم شما، آب و هوا، آلودگی های محیطی و رویکرد کلی شما در مراقبت از مو برای حفظ شکوه مو های شما بسیار مهم است. دریابید که چگونه یک رژیم غذایی سالم و مراقبت مناسب می تواند مو های شما را در بهترین شکل خود نگه دارد.[/vc_column_text][vc_single_image image=”3333″ img_size=”medium” alignment=”center” style=”vc_box_rounded”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

مصرف به اندازه پروتئین

[/vc_column_text][vc_column_text]یک رژیم غذایی مناسب عامل مهمی در سلامت مو و پوست سر است. مو در درجه اول از پروتئین تشکیل شده است، بنابراین حداقل روزانه 45 گرم پروتئین بخورید. منابع خوب پروتئین عبارتند از:

– گوشت بدون چربی – مرغ – ماهی
– لوبیا – محصولات لبنی کم چرب – تخم مرغ
[/vc_column_text][vc_column_text]رژیم های غذایی با پروتئین ناکافی می توانند منجر به ضعف، شکنندگی مو و از بین رفتن رنگ مو و همچنین ریزش خود مو شوند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

زینک یا روی

[/vc_column_text][vc_column_text]کمبود روی می تواند باعث ریزش مو شود. برای مبارزه با ریزش می توانید موادی مانند گردو و بادام هندی و بادام را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

همچنین این موادرا  به مقدار فراوان بخورید و بنوشید:[/vc_column_text][vc_column_text]

– سبزیجات و برگ های سبز تیره – میوه ها
– مقدار زیادی آب تمیز و تصفیه شده

یک مکمل مولتی ویتامین حاوی روی می تواند رژیم غذایی شما را تکمیل کند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

امگا

[/vc_column_text][vc_column_text]
– دانه کتان – ماست – سالاد
– غلات – پنیر
[/vc_column_text][vc_column_text]

موهای خود را بشناسید

[/vc_column_text][vc_column_text]نظرات متناقضی در مورد شامپو زدن موهای شما وجود دارد.  همه اینها به اولویت شخصی و نیازهای فردی برمی گردد که به موارد زیر بستگی دارد:[/vc_column_text][vc_column_text]
– نوع مو و بافت شما – چند بار از محصولات مو استفاده می کنید
– سطح فعالیت شما

به عنوان مثال، افرادی که موهای چرب دارند هر روز نیاز است که شامپو بزنند، در حالی که افرادی که موهای خشک دارند باید به دفعات کمتر شامپو بزنند.[/vc_column_text][vc_single_image image=”3334″ img_size=”medium” alignment=”center” style=”vc_box_rounded”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

شامپوی مناسب را انتخاب کنید

[/vc_column_text][vc_column_text]استفاده از یک شامپو و یک حالت دهنده اشتباه باعث آسیب قابل توجهی در مو می شود. به دنبال محصولاتی باشید که مناسب نوع موهای شما (چرب، طبیعی یا خشک) باشد و هر مشکلی مانند شوره سر را هدف قرار دهید.

سعی کنید از شامپوهایی با ترکیبات سخت مانند لوریل سولفات آمونیوم یا سدیم لوریل سولفات خودداری کنید.  و به یاد داشته باشید ، هزینه لزوما نشان دهنده کیفیت یک محصول نیست.[/vc_column_text][vc_single_image image=”3338″ img_size=”medium” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”https://hopeeno.com/product/%d8%b5%d8%a7%d8%a8%d9%88%d9%86-%d9%82%d8%a7%d8%b1%da%86-%da%af%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7-%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d9%88-%d8%b5%d9%88%d8%b1%d8%aa/”][vc_column_text]

شرایط خاص را دریافت کنید

[/vc_column_text][vc_column_text]حالت دهی پس از شستشو با مو، مرحله مهمی در نرم نگه داشتن موهای شما، درخشندگی و کنترل آن است. شما می توانید یک نرم کننده یا شامپوی جداگانه با نرم کنندگی مناسب انتخاب کنید.

برای توزیع یکنواخت نرم کننده را شانه کنید.  قبل از شستشو ، آن را برای دو تا سه دقیقه در موهای خود بگذارید.

درست مثل شستشوی مو، هرکسی هر بار که موهای خود را می شوید، نیاز به حالت ندارد.  برای یافتن بهترین شامپو برای شما آزمایش کنید.[/vc_column_text][vc_column_text]

موهای خود را اصولی بشویید و اصولی شانه بزنید

[/vc_column_text][vc_column_text]بسیاری از افراد به دلیل اشتباه، یا بیش از حد شامپو می زنند و یا کم از شامپو استفاده می کنند. قوانین استاندارد سرانگشتی عبارتند از:

موهای خود را بیش از یک بار در روز نشویید.

فقط به اندازه کافی از محصول برای پوشاندن موهای خود استفاده کنید.

از استفاده از آب خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری کنید.

در زمانی که مویتان خیس است به آرامی با آن رفتار کنید زیرا در حالت خیسی مو سه برابر شکننده تر و آسیب پذیر تر است.  موهای خیس را بیش از حد با حوله مالش ندهید.  برای شانه زدن از یک شانه دندان پهن استفاده کنید ، اما خیلی شانه نزنید و موهای خیس را اصطلاحا نسابید.[/vc_column_text][vc_single_image image=”3335″ img_size=”medium” alignment=”center” style=”vc_box_rounded”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][vc_column_text]

نکات مربوط به نگهداری مو

[/vc_column_text][vc_column_text]این نکات را برای داشتن موهای سالم و زیبا در نظر داشته باشید:

هنگام خشک کردن با کمترین تنظیم گرما شروع کنید و در صورت لزوم به تدریج گرما را افزایش دهید.

اجازه دهید موهای شما هر زمان که ممکن است هوا خشک شود.

جایی که گیره سر یا کش مو را قرار می دهید، روزانه تغییر دهید تا شکستگی در آن محل اتفاق نیوفتد.

برای تقویت رشد مو و افزایش گردش خون، اغلب پوست سر خود را ماساژ دهید.

موهای خود را مرتباً کوتاه کنید (هر 10 تا 12 هفته) این کار به سالم نگه داشتن موها و جلوگیری موخوره کمک می کند.[/vc_column_text][vc_column_text]

آن را برش دهید

[/vc_column_text][vc_column_text]شامپوی نامناسب، درمان های نامناسب مو ، محصولات حالت دهنده غیر طبیعی مانند اسپری های تاف و شونه زدن بیش از حد، بیشترین آسیب را به موها می زنند.  با این حال ، متهمان دیگری نیز وجود دارند:

– مصرف الکل – رژیم های کم کالری – کاهش هورمون تیروئید یا کم کاری تیروئید
– استرس بیش از حد – رقیق کننده های خون – برخی از داروهای تجویز شده برای مشکلات   قلبی، افسردگی، فشار خون بالا و آرتروز
[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”3337″ img_size=”medium” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”custom_link” link=”https://hopeeno.com/product/%d8%a7%d8%b3%d9%be%d8%b1%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%b4%d8%a8%d9%88-%da%a9%d9%86%d9%86%d8%af%d9%87-%d9%88-%d8%b6%d8%af%d8%b9%d9%81%d9%88%d9%86%db%8c-%da%a9%d9%86%d9%86%d8%af%d9%87-%da%a9%d9%81%d8%b4-2/”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/4″][/vc_column][vc_column width=”1/4″][/vc_column][vc_column width=”1/4″][/vc_column][vc_column width=”1/4″][ucaddon_elegant_team_member profile_image=”2816″ name=”دکتر جلال نورمحمدی” designation=”دکتر داروساز از دانشگاه علوم پزشکی تهران” facebook_link=”” twitter_link=”” google_plus_link=”” icon_one=”” icon_one_hover=”” icon_two=”” icon_two_hover=”” icon_three=”” icon_three_hover=””][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید