12 غذا مناسب برای کمک به درمان کبد چرب

غذاهای مناسب کبد چرب

تو این مقاله سعی شده غذاهای مناسب برای کبد چرب به شما معرفی بشه، زیرا به علت سبک زندگی صنعتی که امروزه شایع هست جامعه ایرانی دچار این چنین بیماری های خاموش شده.
امیدواریم نقشی هر چند کوچک اما مؤثر در سلامت شما عزیزان ایفا نماییم.

دو نوع عمده بیماری کبد چرب وجود دارد، بیماری کبد چرب ناشی از الکل و غیرالکلی.
بیماری کبد چرب تقریباً یک سوم بزرگسالان آمریکایی را درگیر می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین عوامل مؤثر در نارسایی کبد است. بیماری کبد چرب غیرالکلی معمولاً در افرادی که چاق یا کم تحرک هستند و کسانی که رژیم غذایی بسیار فراوری دارند، تشخیص داده می‌شود.
یکی از راه‌های اصلی درمان بیماری کبد چرب، صرف نظر از نوع، با رژیم غذایی است. همان‌طور که از نامش پیداست، بیماری کبد چرب به این معنی است که مقدار زیادی چربی در کبد دارید. در یک بدن سالم، کبد به دفع سموم کمک می‌کند و صفرا، پروتئین گوارشی را تولید می‌کند. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می‌رساند و مانع کار آن می‌شود.

به طور کلی، رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب شامل موارد زیر است:
مقدار زیادی میوه و سبزیجات
گیاهان با فیبر بالا مانند حبوبات و غلات کامل
مصرف به مقدار کم و حداقل میزان ممکن ترکیباتی مانند قند، نمک، اسید چرب ترانس، کربوهیدرات تصفیه شده و اسید چرب اشباع شده (هیدراته)
بدون الکل
یک رژیم غذایی کم چربی و کم کالری می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش دهد. در حالت ایده‌آل، اگر اضافه وزن دارید، هدف شما این است که حداقل 10 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید.

فهرست مقاله

رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب

در اینجا چند ماده غذایی برای قراردادن در رژیم غذایی سالم کبدی آورده شده است:

1. قهوه برای کاهش آنزیم های غیر طبیعی کبد

مطالعات نشان داده است که نوشندگان قهوه مبتلا به بیماری کبد چرب آسیب کبدی کمتری نسبت به کسانی که این نوشیدنی کافئین دار نمی‌نوشند، دارند. به نظر می‌رسد که کافئین میزان آنزیم های غیر طبیعی کبد را در افرادی که در معرض بیماری های کبدی هستند کاهش می‌دهد.

2. سبزیجات برای جلوگیری از تجمع چربی

نشان داده شده است که کلم بروکلی به جلوگیری از تجمع چربی در کبد در موش ها کمک می‌کند. خوردن سبزیجات بیشتر مانند اسفناج، کلم بروکلی و کلم پیچ نیز می‌تواند به کاهش کلی وزن کمک کند.

3. توفو برای کاهش تجمع چربی

توفو یک مادة غذایی است که با شیر سویای غلیظ شده تهیه می‌شود. شیر غلیظ شده را تحت فشار به شکل قطعات محکم و سفید رنگی در می‌آوردند که فرآیندی شبیه به تهیه پنیر دارد. مطالعه دانشگاه ایلینوی روی موش ها نشان داد که پروتئین سویا که در غذاهایی مانند توفو وجود دارد، ممکن است تجمع چربی در کبد را کاهش دهد. به علاوه، توفو چربی کمی و پروتئین زیادی دارد.

4. ماهی برای التهاب و سطح چربی

ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین، ماهی تن و ماهی قزل‌آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند به بهبود سطح چربی کبد کمک کند و باعث کاهش التهاب شود.

5. بلغور جو دوسر برای تأمین انرژی

کربوهیدرات‌های غلات کامل مانند آرد جو دوسر به بدن شما انرژی می‌دهد. محتوای فیبر آنها همچنین شما را پر می‌کند که می‌تواند به شما در حفظ وزن کمک کند.

6. گردو برای بهبود کبد

این مغزها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به کبد چرب با مصرف گردو، در آزمایشات بهبود عملکرد کبد بیشتری از خود نشان داده‌اند.

7. آووکادو برای کمک به محافظت از کبد

آووکادو سرشار از چربی های سالم است و تحقیقات نشان می‌دهد که آنها حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است آسیب کبدی را کند کنند. آنها همچنین غنی از فیبر هستند که می‌تواند به کنترل وزن کمک کند.


تاثیر شگفت انگیز قهوه گانودرما برای پوست

تاثیر شگفت انگیز قهوه گانودرما برای پوست


مقالات
۱۱ فروردین ۱۴۰۰

8. شیر و سایر لبنیات کم چرب برای محافظت در برابر آسیب

بر اساس یک مطالعه در سال 2011 در موش صحرایی، لبنیات سرشار از پروتئین مانند آب پنیر است که ممکن است از کبد در برابر آسیب بیشتر محافظت کند.

9. دانه های آفتاب‌گردان برای آنتی اکسیدان‌ها

این دانه های طعم دار مغز سرشار از ویتامین E هستند، آنتی اکسیدانی که ممکن است از کبد در برابر آسیب های بعدی محافظت کند.

10. روغن زیتون برای کنترل وزن

این روغن سالم سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. برای پخت و پز از مارگارین و کره های گیاهی سالم تر است. مطالعات روی انسان ها نشان داده است که روغن زیتون به کاهش سطح آنزیم کبد و کنترل وزن کمک می‌کند.

11. سیر برای کمک به کاهش وزن بدن

این گیاه نه تنها به غذا طعم می بخشد، بلکه مطالعات تجربی همچنین نشان می دهد که مکمل های پودر سیر می تواند به کاهش وزن بدن و چربی در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک کند.

12. چای سبز برای جذب چربی کمتر

داده ها پشتیبانی می کنند که چای سبز می تواند در جذب چربی تداخل ایجاد کند، اما نتایج هنوز قطعی نیستند. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا چای سبز می تواند ذخیره چربی در کبد را کاهش دهد و عملکرد کبد را بهبود بخشد. اما چای سبز فواید زیادی نیز دارد، از جمله کاهش کلسترول گرفته تا کمک به خواب

دیدگاهتان را بنویسید