انواع دیابت و گانودرما

گانوردما

فهرست مقاله

انواع دیابت و گانودرما

دیابت یک بیماری مزمن است و زمانی رخ می دهد که لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی کند یا بدن به طور موثر از انسولین تولید شده نمی تواند استفاده کند. انسولین هورمونی است که قند خون را تنظیم می کند. هایپرگلیسمی یا افزایش قند خون، شایع ترین علامت دیابت کنترل نشده است و در طول زمان منجر به آسیب های جدی به بسیاری از دستگاه های بدن، به ویژه اعصاب و عروق
خونی می شود.

انواع دیابت

دیابت نوع ۱
دیابت نوع 1 (وابسته به انسولین یا دیابت دوران کودکی) با تولید انسولین ناکافی در بدن مشخص می شود و کنترل آن با تزریق روزانه انسولین امکان پذیر است. علت دیابت نوع 1 ناشناخته است و در حال حاضر نمی توان از آن پیشگیری کرد.
علائم این بیماری شامل دفع بیش از حد ادرار (پرادراری)، تشنگی (پرنوشی)، گرسنگی دائمی(پرخوری)، کاهش وزن، تغییرات بینایی و خستگی است. این علائم ممکن است به طور ناگهانی رخ دهد.
دیابت نوع 2
دیابت نوع 2 (غیر وابسته به انسولین یا دیابت بزرگسال) حاصل از استفاده غیرموثر بدن از انسولین است. دیابت نوع 2 شامل 90 درصد از مبتلایان به دیابت در سراسر جهان می شود و تا حد زیادی نتیجه اضافه وزن و چاقی و عدم فعالیت بدنی است.

علائم شبیه دیابت نوع 1 است، اما اغلب خفیف ترند.
در نتیجه، این بیماری ممکن است چند سال پس از شروع تشخیص داده شود، زمانی که عوارض بوجود آمده است.
تا همین اواخر، این نوع از دیابت تنها در بزرگسالان دیده می شد اما در حال حاضر نیز در کودکان اتفاق می افتد.

دیابت بارداری :
دیابت حاملگی، هایپرگلیسمی است با مقدار قند خون بالاتر از حد نرمال اما پایین تر از مقدار تشخیص دیابت و در دوران بارداری اتفاق می افتد. زنان مبتلا به دیابت بارداری در معرض خطر ابتلا
به دیابت نوع 2 در سال های بعد هستند. تشخیص دیابت حاملگی معمولاً از طریق غربالگری دوران بارداری امکان پذیر است.

عواقب شایع دیابت چه هستند؟

با گذشت زمان، دیابت می تواند به قلب، عروق خونی، چشم، کلیه و اعصاب آسیب برساند.
•دیابت خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. در یک مطالعه چند ملیتی، مشخص شد 50 درصد از افراد مبتلا به دیابت به علت بیماری های قلبی عروقی میمیرند (در درجه اول
بیماری قلبی و سکته)
•همراه با کاهش جریان خون و آسیب های عصبی در پا احتمال زخم پای دیابتی، عفونت و نیاز احتمالی برای قطع اندام افزایش
می دهد.
•یکی از عوارض دیابت می تواند کوری باشد که به دلیل آسیب طولانی مدت به عروق خونی کوچک در شبکیه چشم رخ میدهد. یک درصد از کوری جهانی را میتوان به دیابت نسبت
داد.
•دیابت از علل اصلی نارسایی کلیه است.
•خطر کلی مرگ در میان افراد مبتلا به دیابت حداقل دو برابر خطر ابتلا به همسالان خود بدون دیابت است

چگونه می توانید بار بیماری دیابت را کاهش دهید؟

پیشگیری
ثابت شده است که تغییرات ساده در سبک زندگی در جلوگیری یا به تأخیر انداختن شروع دیابت نوع 2 موثر است. برای کمک به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 و عوارض آن ، مردم باید موارد زیر را رعایت کنند:
•رسیدن به وزن نرمال بدن و حفظ آن
•افزایش میزان فعالیت بدنی. بدین منظور حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط به طور منظم حداقل پنج روز در هفته باید انجام پذیرد(به عبارت دیگر 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در هفته). فعالیت بدنی بیشتر برای کنترل وزن لازم است.
•پیروی از یک رژیم غذایی سالم شامل 3 تا 5 وعده میوه و سبزی ها در روز و کاهش مصرف قند و چربی های اشباع
•اجتناب از مصرف دخانیات. سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

تشخیص و درمان دیابت :

تشخیص زود هنگام می تواند از طریق آزمایش خون،که نسبتاً ارزان است، انجام شود.
درمان دیابت شامل پایین آوردن قند خون و کنترل عوامل خطر شناخته شده است که به عروق خونی آسیب می رسانند. ترک مصرف دخانیات برای جلوگیری از عوارض نیز مهم است.
مداخلات امکان پذیری که باعث صرفه جویی در هزینه های افراد دیابتی میشود عبارتند از:
•کنترل قند خون
•کنترل فشار خون
•مراقبت از پا
•کنترل چربی خون (برای تنظیم سطح کلسترول)
•غربالگری برای نشانههای اولیه بیماریهای کلیوی مرتبط با دیابت.
این اقدامات باید توسط یک رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم، حفظ وزن طبیعی بدن و اجتناب از مصرف دخانیات پشتیبانی و
حمایت شود.

نحوه شناسائی بیماری (روشهای تشخیصی):

الف) اندازه گيري قند خون ناشتا
تشخیص دیابت بسیار آسان و با گرفتن مقدار کمی خون پس از حداقل 8 ساعت ناشتائی و اندازه گیری قند آن می باشد. باید توجه داشت که مصرف آب در طول ناشتائی بلامانع است. اگر قند خون شما در وضعیت ناشتا کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد؛ نتیجه آزمایش شما طبیعی است ونباید نگران باشید ولی اگر قند خون شما بین 100 تا 126 میلی گرم در دسی لیتر باشد؛ در آینده در خطر ابتلا به دیابت هستید. قند خون ناشتای بیش از 126 میلی گرم در دسی لیتر، در حداقل دو نوبت، نشانه ابتلا به دیابت است.
استفاده از دستگاههای سنجش قند خون ( گلوکومتر) برای اثبات تشخیص دیابت توصیه نمی شود زيرا دقت اندازه گیری قند خون، حتی توسط دقیق ترین این  دستگاهها، کمتر از اندازه گیری آزمایشگاهی می باشد.
ب) اندازه گيري قند خون بطور  اتفاقي:
در کسانیکه دارای علائم بالا بودن قند خون هستند (پرنوشی، پرادراری، دفع مکرر ادرار در طول شب، كاهش وزن)؛ قند خون بالاتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر در یک نمونه خون بدون توجه به زمان مصرف غذا، نشان دهنده ابتلا به دیابت می باشد.
ج) آزمايش خوراکی تحمل قند:
‫در موارد خاصی ممکنست قند خون 2 ساعت پس از مصرف شربت قندی حاوی 75 گرم گلوکز اندازه گیری شود. البته تشخیص دیابت در زمان بارداری کمی متفاوت است و با مصرف شربت قندی حاوی 50-100 گرم گلوکز و نمونه گیری خون در طی چند نوبت برای سنجش قند خون انجام می شود.‬

د) اندازه گيري ‪HbA1c‬ :
‫قند خون هر فرد در طول شبانه روز، همچنین در روزهای مختلف، نوسان دارد و ثابت نیست. اندازه گيري ميزان پروتئيني به نام  HbA1c (هموگلوبينِ اِيْ وانْ سي) در خون هر فرد، وضعیت قند خون وي را طی 3 ماه اخیر نشان می دهد. به اين آزمايش، “معدل قند خون”  نيز گفته مي شود. به تازه گي از این آزمایش برای تشخیص دیابت نيز استفاده می شود. مورد استفاده اصلي اين آزمايش در کسانیکه تشخیص دیابت در آنها اثبات شده، برای تعيین وضعيت کنترل قند خون در ماه هاي اخير مي باشد. میزان مطلوب این آزمایش، با توجه به کیت مورد استفاده در آزمایشگاههای مختلف، متفاوت است؛ ولی معمولاً مقادیر کمتر از 7 الی 5/7 درصد، مطلوب در نظر گرفته می شود.‬

روشهای کنترل قند خون:

‫پس از تشخیص دیابت، نوبت به کنترل یا درمان آن می رسد. اما ابتدا باید به دو نکته توجه داشت:‬
1. دیابت را نمی توان از بدن ریشه کن کرد؛ ولی با کنترل قند خون در حد مناسب، می توان از آسیبهای ناشی از آن جلوگیری کرد یا آنها را به حداقل رساند. حد مطلوب قند خون ناشتا معمولاً بین 90 تا 130 میلی گرم در دسی لیتر می باشد. البته این مقدار بر اساس سن و وضع بیمار در افراد مختلف، متفاوت است؛ ولی باید توجه داشت بدون علامت بودن، بمعنی کنترل مطلوب قند خون نمی باشد. میزان مطلوب قندخون 2 ساعت پس از غذا کمتر از 180 میلی گرم بر دسی لیتر است. در مورد معدل قند خون مطلوب هم که در قسمت قبل صحبت شد (5).
2. بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت، بویژه نوع 2 آن، دچار پرفشاری خون و اختلالات چربیهای خون می باشند که کنترل آنها نیز در کنار کنترل قند خون بسیار مهم است و  از ابتلا به عوارض دیابت، از جمله عوارض قلبی، کلیوی و چشمی بیماری پیشگیری می کند.
3. استفاده از دخانیات بویژه سیگار خطر ابتلا به عوارض دیابت از جمله عوارض قلبی، چشمی و کلیوی بیماری را شدیدا افزایش می دهد؛ لذا ترک سیگار در بیماران دیابتی بمراتب مهمتر از سایر افراد است.

چطور میتوان به حد مطلوب قند خون رسید؟

کنترل مناسب بيماري مستلزم استفاده از رژیم غذایی، فعالیت بدنی و داروهای پایین آورنده قند خون و همينطور پايش منظم قند خون است. نکته مهم اینست که فرد مبتلا بایستی در مقابل بیماری خود مسئولیت پذیر باشد در واقع مسئولیت عمده کنترل بیماری بر عهده خود بیمار است. بیمار بایستی تحت نظر تیم مراقبت دیابت ( متشکل از پزشک، متخصص تغذیه، پرستار آموزش دهنده) و با راهنمایی های آنها قند خون و سایر مشکلات پزشکی خود را کنترل نماید.
آموزش، نقش بسیار حیاتی در کنترل بیماری و پیشگیری از عوارض آن دارد. کتاب حاضر و سایر منابع معرفی شده در انتهای کتاب گامی در جهت آموزش بیماران و کسانیکه در مراقبت از بیماران دیابتی نقش دارند می باشد. باید اذعان کرد افراد خانواده بیماران دیابتی نیز نقش مهمی در تشویق بیمار برای سازگاری وی با یک بیماری مادام العمر دارند.آنها می توانند با در دسترس قرار دادن مواد غذایی مناسب، تغییر رژیم غذایی خود و همراهی بیمار در انجام ورزش نقش سازنده و موثری برای کمک به بیمار ایفا کنند.
با این توضیح به روشهای کنترل قندخون باز می گردیم. این روشها  به دو دسته تقسیم می شوند:
الف) روشهای غیر داروئی بمعني تغيیر در شیوه زندگی (عادات معمول زندگی ) شامل رژیم غذائی و فعالیت بدنی می باشد.
‫ب) روشهای دارويی نیز شامل داروهای خوراکی و تزریقی می شود‬

تأثیر گانودرما بر دیابت : 

پژوهشگران دانشگاه کینکی در آزمایشات سالیانه خود دریافتند که گانودرما دارای عملکرد مشابه انسولین است. بر این اساس، با مصرف گانودرما نه تنها می توان کمبود انسولین را جبران کرد، بلکه می تواند عملکرد اصلی پانکراس را احیا کرد.
نقش گانودرما در دیابت
گانودرما لوسیدوم به عنوان جایگزین انسولین، آزاد شدن اسید های چرب را مهار می کند. بنابراین، سبب بهبود علائم در بیماران مبتلا به قند خون بالا و قند بالای ادرار می شود. قند خون، کلسترول و پروتئین را کاهش می دهد. پلی ساکارید های محلول در آب گانودرما لوسیدوم، دیابت غیروابسته به انسولین را سرکوب می کند.
چگونه گیاه گانودرما لوسیدوم به بهبود دیابت کمک می کند؟
دیابت زمانی رخ می دهد که سطح قند خون به طور مداوم در سطح بالا باقی بماند. این مشکل می تواند منجر به بروز بیماری های دیگری شود:
* فشار خون بالا
* نارسایی کلیه
* سکته مغزی
* کوری
* زخم معده
* و حتی ناتوانی جنسی
در روش های درمانی متداول از داروهایی جهت کاهش سطح قند خون استفاده می شود. دارو ها به کاهش سریع قند خون و حفظ آن کمک می کنند اما آن را درمان نمی کنند. تنها بیماری را کنترل کرده و از سایر مشکلات مرتبط با سلامتی جلوگیری می کنند.
ثابت شده است، پلی ساکارید های موجود در گانودرما و کوردیسپس به انسولین در انتقال قند به سلول های بدن کمک می کنند.
قبل از مصرف، به موارد زیر دقت کنید:
1. مصرف قند و شیرینی را کاهش دهید
2. استرس و عصبانیت را از خود دور کنید
3. به طور مرتب ورزش کنید
اثرات جانبی دارو ها
دو گروه داروی دیابتی وجود دارد.
گروه اول پانکراس ضعیف شده را وادار به تولید انسولین بیشتر جهت کاهش قند خون می کند.
گروه دوم، جذب قند در روده را سرکوب می کند. بنابراین، قند خون را در یک سطح ایمن نگه می دارد.
با این حال، مصرف طولانی مدت دارو های دیابتی دو عارضه جانبی مهم دارد. یکی سفت شدن رگ های خونی است که موجب سکته مغزی و بیماری قلبی می شود. مشکل دیگر، تداخل در متابولیسم چربی بوده که سبب چاق تر شدن بیمار می شود.
همانطور که احتمالا دیده اید، برخی بیماران دیابتی که به مدت طولانی تحت درمان دارویی قرار گرفته اند، با نارسایی کلیه و سکته مغزی مواجه شده اند. این موضوع نشان می دهد که دارو های متداول به تنهایی پاسخ کاملی برای درمان دیابت نیستند.

Block "1257" not found

دیدگاهتان را بنویسید