اثرات کافئین روی بدن

قهوه

ما این روزها چیزهای زیادی در مورد کافئین می شنویم. گزارشاتی که اغلب متناقض هستند. از آن به خاطر فواید مختلف استفاده می کنیم. شما چی فکر میکنید؟  مصرف کافئین شما چگونه است؟  چقدر زیاد است؟  آیا از طریق قهوه ، چای ، شکلات ، نوشابه کافئین مصرف می کنید؟  در این مقاله، من چند نکته در مورد مزایای کافئین و همچنین موارد منفی به شما آموزش می دهم.  اگر عاشق قهوه ، چای ، نوشابه و غیره هستید ادامه مطلب را بخوانید تا با برخی از این نکات آشنا شوید.

نشان داده شده است که حتی در دوزهای نسبتاً کم 250 میلی گرم ، کافئین باعث تحریک هوشیاری و بهبود عملکرد ذهنی می شود.

فهرست مقاله

فهرست مطالب

اثرات مثبت کافئین روی بدن

تاثیر روی مود (Mood)

با 250 میلی گرم ، برخی از افراد بهبود احساس رفاه ، خوشبختی ، انرژی ، هوشیاری و اجتماعی بودن را گزارش می کنند.

تاثیر روی تمرکز

مطالعات نشان می دهد که کافئین به شما کمک می کند کارهای مختلف شناختی مانند شناخت الگوهای بینایی را با سرعت بیشتری انجام دهید.

تاثیر روی عملکرد

برخی منابع خاطر نشان می كنند كه كافئین به ورزشكاران اجازه می دهد تا برای مدت طولانی تری ورزش كنند بدون اینكه به خستگی ضربه بزنند.  اگرچه این مکانیسم هنوز مشخص نیست ، کافئین در استفاده از گلیکوژن در طول تمرینات (سوخت اصلی عضلات) تأثیر می گذارد.  پس از تخلیه گلیکوژن ، خستگی رخ می دهد.  کافئین تا 50٪ میزان استفاده از ذخایر گلیکوژن را در طول تمرین کاهش می دهد ، که این امر باعث تمرین طولانی تر می شود.

کاهش درد عضلانی

برخی از محققان دریافته اند که کافئین می تواند به طور بالقوه ترشح B- اندورفین و هورمون هایی را تحریک کند که احساس درد یا ناراحتی را کاهش می دهد.

اثرات سریع دارو

کافئین رگ های خونی را منقبض می کند و به بدن کمک می کند تا داروها را سریعتر جذب کند ، به همین دلیل به برخی از داروهای ضد درد اضافه می شود.  (این امر اغلب در مورد داروهای مربوط به میگرن که برای تسکین درد مصرف می شوند اتفاق می افتد.)

پیشگیری از دیابت

قهوه حاوی مواد معدنی و آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از دیابت کمک می کند.  فرانک هو ، MD ، یکی از نویسندگان مطالعه هاروارد ، این نظریه را مطرح می کند که ممکن است به این دلیل باشد که کافئین عضلات را برای سوزاندن چربی و قند به طور موثر تر تحریک می کند.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان های موجود در کافئین به ایجاد ثبات در رادیکال های آزاد کمک کرده و از آسیب رساندن آنها جلوگیری می کنند.  اگر یک رادیکال آزاد در سلول ایجاد شود و خنثی نشود ، می تواند به DNA سلول آسیب برساند.

پیشگیری از بیماری

کافئین مولکول های دوپامین را فعال نگه می دارد و از بیماری هایی مانند پارکینسون و آلزایمر جلوگیری می کند.  محققان دانشگاه هاروارد دریافته اند مردانی که روزانه چهار فنجان قهوه کافئین می نوشند ، احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون به اندازه نصف کسانی که از مصرف نوشیدنی های کافئین دار خودداری می کنند ، است.

تسکین آسم

نوشیدن مقدار متوسط ​​کافئین می تواند برای افراد مبتلا به آسم درمانی باشد.  کافئین ، به شکل قهوه ، ممکن است برای جلوگیری از حمله آسم در موارد اضطراری استفاده شود ، اما هدف آن جایگزینی دارو نیست.

قهوه

موارد منفی کافئین

مشکلات قلب و عروق

تقریباً 4 فنجان قهوه یا یک نوشیدنی با مقادیر معادل کافئین می تواند فشار خون را برای ساعتهای زیادی افزایش دهد.  سطح فشار خون اندازه گیری شده با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

فشار خون

مصرف کافئین در صبح زود تا زمان خواب بر بدن تأثیر می گذارد و باعث افزایش فشارهای عصبی در طول روز می شود.  کافئین هورمون های استرس را افزایش می دهد و درک فرد از استرس را افزایش می دهد.  کاهش قهوه و نوشیدنی های کافئین دار به کاهش اغلب واکنش های استرس اغراق آمیز کمک می کند.

فشار خون

اغتشاشات عاطفی

وقتی بیش از 2 گرم است.  کافئین وارد بدن می شود ، قلب تحریک می شود و رگ های خونی گشاد می شوند.  اندکی بعد ، فشار خون افزایش می یابد و باعث آرامش برونش در ریه ها و افزایش تنفس می شود.  این واکنشهای فیزیولوژیکی تمایل به تحریک پذیری ، بی قراری ، بی خوابی و تحریک دارند.

نوسان قند خون

بیماران دیابتی نوع 2 باید توجه داشته باشند که کافئین به طور بالقوه ممکن است عملکرد انسولین را مختل کرده و باعث افزایش قابل توجه سطح قند خون شود.  تقریباً 2 تا 2.5 فنجان در روز ممکن است باعث این اثر شود.


سیرسیاه و سرطان معده

سیرسیاه و سرطان معده

مقالات

مشکلات دستگاه گوارش

از آنجا که یک ماده محرک است ، کافئین می تواند باعث افزایش انقباضات عضلات معده شود. احتمالاً باعث درد شکم ، اسهال و افزایش حرکات روده می شود.  کسانی که به سندرم روده تحریک پذیر ، بیماری کرون یا کولیت مبتلا هستند ممکن است بخواهند قبل از انتخاب نوشیدنی های کافئین دار احتیاط بیشتری انجام دهند.

کمبودهای تغذیه ای

کافئین از جذب برخی مواد مغذی جلوگیری کرده و باعث دفع ادرار کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم ، آهن و مواد معدنی کمیاب می شود.

مشکلات بهداشتی مردان

تحقیقات نشان می دهد که مردان می توانند با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی ، از جمله حذف قهوه و کافئین ، خطر ابتلا به ادرار و پروستات را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

مشکلات سلامتی زنان

بیماری پستان فیبروکیستیک ، PMS ، پوکی استخوان ، مشکلات ناباروری ، سقط جنین ، وزن کم هنگام تولد و یائسگی ، مانند گرگرفتگی ، همه با مصرف کافئین تشدید می شوند.  زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند به ویژه در معرض خطر هستند زیرا تمایل دارند توانایی سم زدایی از کافئین را داشته باشند.

امیدوارم که این امر بینشی در مورد استفاده از کافئین به شما داده باشد و از این طریق می توانید تصمیم آگاهانه ای درباره چگونگی تغییر مصرف کافئین خود بگیرید.  اگر کلاً نگرانی دارید ، باید از پزشک خود کمک بگیرید.

 سالم و تندرست باشید

دیدگاهتان را بنویسید